• images/stories/diashow2/DSC01267.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC012762.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01287.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01289.jpg
  • images/stories/diashow2/dia21.jpg
  • images/stories/diashow2/dia22.jpg
  • images/stories/diashow2/dia23.jpg
JoomlaWatch 1.2.12 - Joomla Monitor and Live Stats by Matej Koval
  • images/stories/diashow/dia1.jpg
  • images/stories/diashow/dia2.jpg
  • images/stories/diashow/dia3.jpg
  • images/stories/diashow/dia4.jpg
  • images/stories/diashow/dia5.jpg
  • images/stories/diashow/dia6.jpg
  • images/stories/diashow/dia7.jpg

Není zelenina jako zelenina

Při mých konzultacích s klienty ohledně jejich stravovacího režimu se jedna z  otázek týká konzumace zeleniny. Na otázku “ kolikrát týdně konzumujete brukvovitou zeleninu ?“ většina z nich odpoví “ co to je ?“  Po zjištění, která zelenina patří do skupiny brukvovitých ( košťálových ) opět nedostávám pozitivní odpověď, jelikož tato zelenina tvoří opravdové vyjímky v jídelníčcích mých klientů. A jak jste na tom vy s konzumací košťálové zeleniny ?

Pojďme se tedy společně podívat na zeleninu , která má pro naše zdraví obrovsky pozitivní  význam a kromě toho se z ní dají připravovat velmi chutné pokrmy. Co tedy patří do skupiny brukvovité zeleniny : brokolice, květák, kapusta kadeřavá a růžičková, hlávkové zelí. Všechny tyto druhy mají jednoho společného předka a za svůj odlišný vzhled i chuť vděčí pouze usilovnému šlechtění řeckých a římských rolníků. Všechny druhy společně obsahují velké množství glukosinolátů, velmi učinných protirakovinných látek, které obsahuje pouze a výhradně brukvovitá zelenina. Řada výzkumů ukázala, že pravidelná konzumace této zeleniny umožňuje podstatně snížit riziko bujení mnoha druhů rakoviny, především rakoviny plic, močového měchýře, žaludku, tlustého střeva a prsu.

 

Jak působí zelenina z čeledi brukvitých v našem těle ?

Brokolice, květák, kapusta či zelí díky obsahu glukosinolátů mají schopnost blokovat působení různých kancerogenních látek a tím znemožnit narušení nebo změnu genetického materiálu buňky ( DNA), aby nemohlo dojít k bujení rakoviny. Mechanismus působení glukosinolátů je takový, že velmi účinně posilují imunitní systém a ten začne velmi urychleně kancerogenní látky odstraňovat a snižovat jejich kancerogenní potenciál. Jednodušeji řečeno, brukvovitá zelenina má velký detoxikační účinek. Řada druhů rakoviny je právě spojena s nedostatečnou detoxikací těla. Nedávné výzkumy ukázaly, že lidé u kterých byla zjištěna snížená obranyschopnost proti kancerogenním látkám  a tím velká pravděpodobnost onemocnění rakovinou plic, pravidelná konzumace brukvovité zeleniny situaci zcela zvrátila a riziko onemocnění minimalizovala.

 

Jak často bychom měli tuto zeleninu konzumovat ?

Chceme - li se opravdu chránit před rakovinou, je třeba tuto zeleninu konzumovat pravidelně nejlépe  2 - 3 x do týdně a to např. v polévce, obilném rizotu nebo jako zeleninová obloha k rybě nebo drůbeži či do celozrnných těstovinových pokrmů.

 

Ráda vám prozradím můj super rychlý recept na přípravu jednoho takového protirakovinného jídla. Chutná opravdu fantasticky !!!

 

Rýžové vlasové nudle s brokolicí a uzeným tofu v Tamari omáčce

  • - 4 porce:
  • - špetka kurkumy
  • - půl pórku
  • - 1 malá brokolice
  • - 1 velká mrkev
  • - 1 balíček uzeného tofu
  • - hrst žampionů
  • - olivový olej extra panenský
  • - 150 - 200 g rýžových nudlí
  • - 1 lžíce nastrouhaného zázvoru
  • - 2  stroužky nasekaného česneku
  • - barevný pepř z mlýnku
  • - Tamari sojová omáčka
  • - nerafinovaná sůl
  • - pár kapek z citronu

 

Na rozehřátém oleji orestovat na kolečka nakrájený porek, přídat nakrájenou mrkev a na malé růžičky rozdrobenou brokolici. Současně se zeleninou přidat na malé kostečky nakrájené tofu.. Vše chvíli restovat ve velké nejlépe WOK pánvi. Potom přidat česnek a zázvor  a dobře vmíchat do zeleniny a pokračovat v krátkém restování. Jemně osolit. Pokapat citronovou šťávou. Přisypat kurkumu. Rýžové nudle spařit horkou vodou, slít a přelít studenou vodou.

Tu opět slít. Hotové rýžové nudle přidat do WOK pánve k zelenině a tofu

a  pomalu vmíchávat . Pokapat olivovým olejem. Dochutit bařevným pepřem

a Tamari sojovou omáčkou. Teplé servírovat !

 

Protirakovinné potraviny v tomto receptu:

kurkuma, pórek, brokolice, mrkev, tofu, žampiony, zázvor, česnek, Tamari, citron. Neváhejte a často takovéto jednoduché recepty zařazujte. Jsou účinnou prevencí proti rakovině.