• images/stories/diashow2/DSC01267.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC012762.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01287.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01289.jpg
  • images/stories/diashow2/dia21.jpg
  • images/stories/diashow2/dia22.jpg
  • images/stories/diashow2/dia23.jpg
JoomlaWatch 1.2.12 - Joomla Monitor and Live Stats by Matej Koval
  • images/stories/diashow/dia1.jpg
  • images/stories/diashow/dia2.jpg
  • images/stories/diashow/dia3.jpg
  • images/stories/diashow/dia4.jpg
  • images/stories/diashow/dia5.jpg
  • images/stories/diashow/dia6.jpg
  • images/stories/diashow/dia7.jpg

Luštěniny ve velkém trendu

Luštěniny mají pověst pokrmu pro chudé. Dnes je tomu jinak. Luštěniny jsou v současné době velikým trendem. Určitě ne bez důvodu ! Kromě toho se výborně skladují a v suchém stavu se nekazí.

 

6 důvodů proč luštěniny jíst:

 

Pro kvalitní zažívání: luštěniny obsahují velké množství rozpustné vlákniny, což je potrava pro střevní mikrofloru ( probiotika )

Pro kvalitní činnost mozku: vitaminy skupiny B jsou důležité pro zdravé nervy a myšlení. Dokonce velmi účinně pomáhají proti stresu a depresím.

 

Stavební jednotky pro kostru a klouby: luštěniny jsou dobrým zdrojem vápníku a hořčíku

 

Pro krásu:zinek, který je v luštěninách bohatě zastoupen, je základem pro pevné nehty, krásné vlasy a zdravou pleť

 

Proti vlčímu hladu: luštěniny díky chromu přispívají k dobře stabilizované hladině krevního cukru

 

Rostlinná bílkovina: luštěniny jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin, tedy tvoří důležitou stavební jednotku svalů. Obzvláště když k luštěninám konzumujeme obilniny, zvyšujeme využitelnou hodnotu bílkoviny na úroveň bílkoviny živočišné.

 

Jedna anglická studie s 4680 účastníky ukazuje, že rostlinná bílkovina také výrazně přispívá ke snížení krevního tlaku. Z čehož vyplývá, že bychom měli luštěniny velmi často zařazovat do našeho jídelníčku.

 

Podle Tradiční čínské medicíny luštěniny posilují ledviny a jsou zdrojem tzv. postnatální získané energie. Jednoduše řečeno, luštěniny nabíjí životní energií.

TIP pro střední generaci trpící permanentní únavou, vyčerpáním popř. depresemi: konzumujte alespoň 3 x týdně luštěniny ( cizrna, červená a hnědá čočka, fazole adzuki, bílé a červené ) v podobě zeleninových polévek, do kterých vedle jakékoliv zeleniny přidávejte luštěniny  a popř. obilniny ( ječné kroupy, jáhly, quinoa, rýže ), dochucujte bylinkami ( i sušenými ).

Vedle polévek jsou vhodná obilná rizota z rýže, jáhel, quinoi, kuskusu a bulguru v kombinaci např. s cizrnou a teplou restovanou zeleninou, opět stačí dochutit bylinkami a máté výborný rychlý pokrm plný energie.

Luštěniny připravujte také jako pomazánky - fazolové, čočkové nebo cizrnové

( hummus )

 

Recept na hummus( tradiční izraelská pomazánka z cizrny):

  • - 3 lžíce sezamové pasty Tahini ( v sortimentu prozdravi.cz )
  • - 2 lžíce BIO olivového oleje extra panenského ( v sortimentu prozdravi.cz )
  • - špetka barevného pepře z mlýnku
  • - 1 stroužek česneku
  • - 1 plechovka sterilované cizrny od Bonduelle
  • - nerafinovaná mořská sůl ( v sortimnetu prozdravi.cz )
  • - 0,5 dcl vody
  • - pár kapek citronu
  • - do mixeru dáte všechny uvedené ingredience a rozmixujete na hladkou hmotu
  • - místo pečiva můžete pomazánku nabírat zeleninovými tyčinkami