• images/stories/diashow2/DSC01267.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC012762.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01287.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01289.jpg
  • images/stories/diashow2/dia21.jpg
  • images/stories/diashow2/dia22.jpg
  • images/stories/diashow2/dia23.jpg
JoomlaWatch 1.2.12 - Joomla Monitor and Live Stats by Matej Koval
  • images/stories/diashow/dia1.jpg
  • images/stories/diashow/dia2.jpg
  • images/stories/diashow/dia3.jpg
  • images/stories/diashow/dia4.jpg
  • images/stories/diashow/dia5.jpg
  • images/stories/diashow/dia6.jpg
  • images/stories/diashow/dia7.jpg

Maso a uzeniny - jak na ně ?


Také patříte k milovníkům masa a uzenin ?  Právě pro vás píšu tento článek.
Ne proto, aby vám přestaly chutnat, ale proto , aby jste věděli  jak je jíst a přitom neměli újmu na svém zdraví.


Co se rozumí přiměřenou konzumací masa a uzenin ?
Konzumace masa by za týden neměla přesáhnout více jak 3 - 4 porce ve velikosti naší dlaně bez prstů. Z toho červené maso bychom měli konzumovat max. 1x týdně, drůbeží maso 3 x týdně.
Toto doporučení má své důvody. Podívejme se na ně:


Maso a rakovina:
Především červené maso ( hovězí, vepřové, telecí, skopové ) a zpracované maso v podobě uzenin ( měkké, tvrdé, slanina, špek ) je stále více dáváno do souvislosti s rakovinou.
V roce 1992 byla provedena jedna z velkolepých studií se 478040 dobrovolníky z 10. evropských zemí. Do pěti let od začátku studie byla u 1329 účastníků diagnostikována rakovina tlustého střeva. Přesto, že vědci přihlédli
i k dalším negativním faktorům jako je kouření, alkohol, nadváha,  našli jednoznačnou spojitost mezi rakovinou a denodenní konzumací masa a uzenin.
Procentuelně vyjádřeno, u časté konzumace červeného masa stoupá riziko onemocnění rakovinou o 49% ,u časté konzumace uzenin stoupá toto riziko až na 70%. Naopak velmi pozitivní zjištění bylo u drůbežího masa, kde žádné souvislosti mezi konzumací a rakovinou nebyly potvrzeny. Dokonce konzumace rybího masa snižuje riziko rakoviny tlustého střeva o 50%.
Nezanedbatelná je i informace, že častá konzumace masa a především uzenin silně okyseluje naše vnitřni pH  a výrazně zatěžuje ledviny.


Maso a hormony:
Častá konzumace masa, uzenin, tučných mléčných produktů a smažených pokrmů ovlivňuje u žen hospodaření s hladinou hormonů .
Jedna studie z roku 2003 ukazuje, že dívky ve věku od 8 do 10 let se sníženým příjmem výše uvedených potravin, naopak s častou konzumací zeleniny, ovoce,
obilovin a luštěnin, měly o 30% nižší hladinu estrogenů v krvi než skupina s tradičním stravováním.
Další studie z harvardské univerzity s 91000 ženami ve věku od 26 do 46 let ukazuje, že častá konzumace červeného masa, uzenin a mastných mléčných produktů výrazně zvyšuje riziko rakoviny prsu, zvláště v období klimakteria.


Maso a záněty:
Maso a uzeniny obsahují určité mastné kyseliny ( arachidonové kyseliny ), které mohou přispívat k zánětům v těle. U mnoha nemocí jako je revma nebo ekzém hrají zánětlivé procesy rozhodující roli ve zdravotním stavu. Při výrazně snížené konzumaci produktů s arachidonovou kyselinou, pacienti s kloubními onemocněními a ekzémy pocitují výrazné zlepšení průběhu nemoci. Pro úplnou informaci dodávám, že konzumace cukru pozitivně ovlivňuje zabudování udané mastné kyseliny do buňky, čímž se zdravotní stav pacienta také zhorší.

Přirozeně není cílem mého komentáře, aby jste ubrali na konzumaci masa a nahrazovali ho mléčnými výrobky. I mléko je spojováno s určitými druhy rakoviny ( viz. článek mléčné výrobky - správná volba ?  ). Vedle  3 až 4 porcí masa za týden,  je vhodné zařadit do jídelníčku rostlinné bílkoviny.
A místo chleba se sýrem nebo šunkou zvolit pomazánku z cizrny ( známá pod názvem Hummus ) nebo z červené čočky či fazolí.  Pomazánka z tofu vás jistě milé překvapí.