• images/stories/diashow2/DSC01267.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC012762.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01287.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01289.jpg
  • images/stories/diashow2/dia21.jpg
  • images/stories/diashow2/dia22.jpg
  • images/stories/diashow2/dia23.jpg
JoomlaWatch 1.2.12 - Joomla Monitor and Live Stats by Matej Koval
  • images/stories/diashow/dia1.jpg
  • images/stories/diashow/dia2.jpg
  • images/stories/diashow/dia3.jpg
  • images/stories/diashow/dia4.jpg
  • images/stories/diashow/dia5.jpg
  • images/stories/diashow/dia6.jpg
  • images/stories/diashow/dia7.jpg


Co bychom měli vědět o zánětu v těle    

zánět náš spojenec, se může stát zlým nepřítelem:

Imunitní systém pracuje pro nás, čím výkonnější je, tím nám hrozí menší riziko nemoci. Imunitní systém můžeme metaforicky přirovnat k několika skupinám elitních vojáků, z nichž každá má za úkol obranu před různými typy útoků.
Jedna z nejdůležitějších takových skupin vojáků jsou bílé krvinky ( makrofágy)
které mají za úkol co nejrychleji zlikvidovat patogenní činitele, kteří by mohly proniknout do našeho těla. Obranná reakce makrofágů se nazývá zánět. Zánětlivý proces současně startuje obnovu poškozených tkání, jelikož zánětlivé buňky vylučují i růstové hormony, které startují a urychlují tvorbu buňek nových.
V případě, že zánětlivá reakce v těle přetrvává delší dobu, přechází do fáze chronického zánětu, která může být pro naše zdraví nebezpečný. Chronický zánět v těle je podporován kouřením, obezitou, nadměrným přísunem prázdných kalorií a nedostatkem omega - 3 tuků.

Chronický zánět - předstádium rakoviny:
Chronický zánět často nemusíme v těle ani cítit. Ale přítomnost tohoto dlouhodobého zánětu vytváří ideální klima pro rozvoj rakoviny. Pojďme si trochu objasnit mechanismus této reakce. Pokud se v okolí zánětu nacházejí mikronádory složené z prekancerogenních buňek, mohou tyto využít růstové faktory ( které tu působí pro obnovu poškozené tkáně ) pro svůj vlastní růst. Tím se spící nádor dostává do stavu zralého nádoru.
Zánět, který je výsledkem reakce imunitního systému, je pro naše zdraví nepo-
stradatelný, ale pokud je příliš intenzivní a trvá dlouhou dobu, může odstartovat a urychlit progresi rakoviny. Úzká vazba mezi rakovinou a zánětem
je známá patologům již velmi dlouhou dobu, jelikož hojnost makrofágů v nádorech je téměř pravidlem.Tím se vysvětlují vazby mezi některými chronickými záněty, které mohou přecházet v nádorové onemocnění. Příklady :
zánět střev - rakovina tlustého střeva
gastritida - rakovina žaludku
hepatitida - rakovina jater
zánět prostaty - rakovina prostaty
Tento jev je opět typickým příkladem toho, že nádorové buňky využijí sebemenší příležitost pro svůj růst a množení. Dokonce je známá reakce, kdy nádorové buňky urychlují tvorbu a intenzitu růstových hormonů, čímž získávají na síle a rozmachu.
Zopakujme si tedy, že dlouhodobý zánět v těle je ideálním prostředím pro další vývoj a růst nádoru díky růstovým hormonům, které jsou automaticky při zánětu přítomny a jsou zodpovědny za rychlou regeneraci poškozeného místa. V případě přítomnosti prekancerogenních buněk jsou růstové hormony a jejich funkce zneužita ve prospěch růstu nádorů.

Redukce zánětů v těle pomocí správné výživy:
Znovu připomenu, že nadměrná konzumace cukrů, špatných tuků , průmyslově upravených potravin, nedostatek ovoce a zeleniny  je ideální prostředí pro rozvoj chronických zánětů v těle, které jsou podhoubím pro rakovinu.
Nejdůležitějším pomocníkem v boji proti chronickým zánětům  jsou mastné OMEGA - 3 kyseliny !!! Jejich zdrojem je rybí tuk, lněný olej, ořechy a semena. V případě rovnovážného poměru mezi omega - 6 a omega - 3 kyselinami je tělo chráněno před tvorbou chronických zánětů. Bohužel ale v důsledku industrializace stravování došlo k nadměrnému užívání rostlinných olejů  omega - 6( slunečnicový, sójový ). Takže u většiny lidí rovnováha mezi omega -6  a omega - 3 kyselinami již dávno neexistuje. To je důvodem tak vysokého výskytu chronických zánětů u lidí.
Další potraviny rostlinného původu působící protizánětlivě:

  • - resveratrol v červeném víně
  • - kurkumín v kurkumě
  • - gingerol v zázvoru
  • - rybíz, ostružiny
  • - tymián, rozmarýn, bazalka, máta


Pokud jste věnovali tomuto článku dostatek pozornosti a rozšířil vám oblast vědění související se zdravím a hlavně jeho udržením, potom měl svůj význam.
Nepodceňujte ve své výživě žádnou maličkost, jako je např. pravidelná konzumace lněného oleje a rybího tuku. Takový malí pomocníci vám mohou vnést do života obrovské POZITIVNÍ změny .