• images/stories/diashow2/DSC01267.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC012762.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01287.jpg
  • images/stories/diashow2/DSC01289.jpg
  • images/stories/diashow2/dia21.jpg
  • images/stories/diashow2/dia22.jpg
  • images/stories/diashow2/dia23.jpg
JoomlaWatch 1.2.12 - Joomla Monitor and Live Stats by Matej Koval
  • images/stories/diashow/dia1.jpg
  • images/stories/diashow/dia2.jpg
  • images/stories/diashow/dia3.jpg
  • images/stories/diashow/dia4.jpg
  • images/stories/diashow/dia5.jpg
  • images/stories/diashow/dia6.jpg
  • images/stories/diashow/dia7.jpg

Jak na tuky, některé léčí, jiné zabíjí!

Konzumace tuků je všeobecně spojena s nadváhou a nezdravým životním stylem. Alo to nemusí být pravda ! Jak to vlastně s tuky je, které jsou ty správné a kterým se máme raději vyhnout ?


Tuky, které v malém množství neškodí :    
Mezi ně patří tuky živočišné tzv. nasycené, které jsou  při pokojové teplotě v pevném skupenství a slouží nám jako benzín ( zdroj energie ). Tento zdroj energie, ale musíme také využít a spálit a jestli k tomu nedojde, začne se nám tento benzín měnit na tukové polštáře. Které že to tuky jsou ? Tak např. škvarky, sádlo, tučné uzeniny a maso, tučné mléčné výrobky a máslo. Z těchto vyjmenovaných tuků vám k denodenní konzumaci doporučím pouze máslo. Nejen, že obsahuje vitamín A a D, ale v malém množství neškodí. Všechny ostatní „laskominy“ zahrneme do vyjímečné a občasné konzumace.
Určitě pro vás není novinkou, že nadměrná konzumace živočišných tuků velmi zásadně přispívá k cévním onemocněním, Alzheimrově chorobě a rakovině.
Proto OPATRNĚ!

Tuky, které škodí i v minimálním množství:
Tyto tuky se nazývají ztužené nebo transferové a nebo hydrogenované, protože vznikají právě hydrogenací ( ztužením ) rostlinných olejů. Ztužením se molekulová stavba oleje změní natolik, že naše tělo tento tuk nedokáže rozložit a pro sebe využít, dokonce ho již ani nevyloučí. Kam se potom takový tuk dostává ? Krevním řečištem je zanesen až do cév, kde se uloží na jejich stěnách. A výsledek ? Po několikaleté konzumaci  - zanesené, sklerotické cévy.
Snídáte sladké pečivo např. koblihy, šátečky, vánočku ? Pokuste se tento zlozvyk změnit! Právě jedna jediná kobliha obsahuje již 1,7 g ztužených tuků.
No a dva kusy sladkého pečiva za den již z 30% přispějí ke kardiovaskulárnímu onemocnění. Ztužené tuky se rovněž dávájí do souvislosti s nádorovými onemocněními.

Vychutnejte si zdravé tuky!
Třetí skupina tuků se nazývají tuky nenasycené a dělí se na dvě podskupiny. Ta první zahrnuje tuky jednoduché nenasycené. Sem patří např. olivový olej, slunečnicový olej, sojový či kukuřičný. Tyto oleje obsahují omega-6 kyseliny.
Při pokojové teplotě jsou kapalné a v lednici  začnou hrudkovatět. Tyto oleje jsou pro naše tělo potřebné, ale je velmi důležité, aby byly v rovnováze s druhou skupinou olejů. Ty se nazývají esenciální ( nepostradatelné ) obsahující omega - 3 kyseliny.
A právě díky industrializaci stravování a zvláště pak nadměrným používáním rostlinných stolních olejů bohatých na omega - 6 kyseliny ( sojový, slunečnicový, kukuřičný olej ) dochází k porušení tak důležité rovnováhy mezi omega - 6 a omega - 3 kyselinami. Správná konzumace omega - 6 kyselin by měla být ca 5 x větší než omega - 3 kyselin, ale bohužel v současné době je asi tak 25x větší. Nadbytek omega - 6 tuků v naší stravě podněcuje v těle tvorbu zánětů, které jsou podhoubím pro rakovinné bujení.
Vyjímkou mezi omega - 6 oleji je olivový olej lisovaný za studena, který je povahy neutrální a nepřispívá k tvorbě zánětlivého prostředí. I při tepelné úpravě je relativně stabilní až do 160 stupnů.

DBEJME ! na správný přísun omega - 3 tuků, které jako jediné zůstávají v lednici v kapalném skupenství. Z nejdůležitějších zdrojů je to např. řepkový olej lisovaný za studena, či sezamový.Tyto oleje je možno zahřívat až do 150 stupnů, takže se hodí i pro teplou kuchyni. Dalším důležitým zdrojem omega - 3 kyselin je lněný olej, vlašský olej lisovaný za studena. Tyto oleje se hodí výhradně pro studenou kuchyni. Velkou zásobárnou omega - 3 kyselin jsou mastné ryby ( losos, makrela, sardinky, tuňák ).

Omega - 3 oleje jsou ti jediní správní PROMAZÁVAČI. Do motoru vašeho auta určitě lijete ten správný olej a je to“jenom“ auto. Proto lijte ten správný olej i do vašeho těla, ať „nezadřete“ lidský motor - srdíčko. Tedy denně 2 lžíce lněného oleje, denně ořechy a semena, 2 x týdně mastnou rybu a pro ty co ryby neradi 2 x denně želatinovou kapsli s rybím tukem.

Závěr:
Snad se mi podařilo vám vysvětlit, jak zásadní zdravotní význam pro nás tuky mají. A ten kdo si vezme toto téma k srdci , srdce na oplátku mu bude šlapat jako hodinky!